Placebo by Maja

Placebo i njegov efekt fascinira me i intrigira već dugo. Sa tim efektom smo okruženi svakodnevno u svim područjima života. On ovisno od slučaja do slučaja može imati pozitivan ili negativan
 predznak, ali svakako je vrijedan pažnje i informiranja. Kad je Martina spomenula placebo i kako sama sprema post na tu temu pa da joj se pridružim....ostala sam oduševljena! Martina je <3
Što je placebo i njegov efekt?
Prema pomalo suhoparnoj wikipedija definiciji:
"Placebo je supstanca ili procedura sa potpuno neutralnim dejstvom koja se daje prilikom ispitivanja nekog novog farmakološkog preparata eksperimentalnoj grupi i istovremeno drugoj, kontrolnoj grupi. Efekat poboljšanja zdravstvenog stanja kod kontrolne grupe (placebo efekat), koji je često bolji od efekta primjene pravog lijeka, rezultat je autosugestije i umnogome zavisi od ličnosti učesnika u proceduri." Ovo : "često bolji" treba uzeti s rezervom.
Placebo je zbog strogih zakonskih propisa u ispitivanju lijekova najviše istraživan i mjerljivo uočen. Događa se da u grupi ljudi koja pije placebo, dio ispitanika dožive poboljšanje svog zdravstvenog stanja, dogodi se tzv. spontano izlječenje ili samoizlječenje koje može biti praćeno mjerljivim biološkim promjenama u organizmu (npr. u krvnoj slici). U nekim slučajevima placebo učinak je takav da ispitanici imaju čak i nuspojave uzimanja lijeka kao što su : vrtoglavica, mučnina, candida... Da lijek može na tržište njegovo djelovanje mora biti bolje (statistički značajno) od djelovanja placeba, i još puno toga ali to za priču o placebu nije toliko bitno.
Jedan od meni dražih primjera placebo učinka je onaj kada je junior slavio sedmi rođendan. U neko doba smo za njega i njegovu ekipu otvorili dječji šampanjac uz čestitanje i nazdravljanje. Znali su oni da je to dječji šampanjac, ali imam dojam da nisu znali da dječji znači i bez alkohola tj. učinka pijanosti. Već nakon prve čaše nekima se zaplitao jezik, nakon druge bilo je teturanja, širenja ruku...:D Ma možete si i sami zamisliti.



U kozmetičkom svijetu primjera placeba ili nedjelotvornih preparata je užasno puno . Ako učinak traje kratko, već nakon par dana smo svjesni da proizvod nije za nas. No ukoliko "placebo učinak" traje duže događa nam se da koristimo taj proizvod i odličan nam je, a onda kako naša pažnja bježi na nešto novo, on više jednostavno ne djeluje. Znamo to nazivati i zasićenošću tim proizvodom, iako do zasićenosti može doći i kod proizvoda koji nisu "placebo". Ako se tom proizvodu ne vraćamo vrlo je vjerojatno da se radilo o "placebo efektu". Postoje i proizvodi u koji se ljudi cijeli život zaklinju a u njima nema sastojaka koji bi dokazano imali povoljan učinak na kožu (vazelin, svinjska mast naših baka, plava nivea).
Placebo kao takav uobičajen je u lijekovima i kozmetičkim proizvodima jer služi kao nosioc aktivnih tvari koje često djeluju u vrlo malim količinama pa je potrebno nekako popuniti proizvod. Najjednostavniji, ali ne i najtočniji, primjer za placebo bi bila bazna ulja u aromaterapiji u koja se dodaju eterična ulja za različite funkcije. No i bazna ulja imaju povoljno djelovanje na kožu pa nisu placebo. Voda sama po sebi ne može prodrijeti u kožu pa je dobar primjer za placebo, no ukoliko u proizvodu postoje tvari koje bi omogućile da se ona upije tada ona više i nije placebo,



Puno toga utječe na to da imamo dojam učinka nekog kozmetičkog preparata i postoji cijeli niz načina kako se to može postići. Sam marketing se oslanja na uvjeravanje kako nam nešto treba. Već svojim vizualnim identitetom proizvodi ili brandovi daju dojam zdravlja, mladolikosti, visoke tehnologije... kao i samim nazivima. Azijska kozmetika je među primjerima gdje se to vidi iz aviona, od izgleda proizvoda, reklama i dućana, preko multifunkcionalnosti, do samih imena.



Skinfood, beauty balm... Na zapadu je to nešto "malo" suptilnije.

Pri prodaji proizvoda često autosugestivni učinak ima i visoka cijena. Najlakše je to primijetiti kod proizvoda za mršavljenje. Mršavljenje se događa kada postignemo energetski deficit. Deficit može biti uzrokovan ili neunošenjem kalorija ili trošenjem kalorija kroz fizičku aktivnost. (Cure iz projekta "Smršavimo zajedno" su nas odlično naučile tome). Plaćanjem proizvoda kao da potpisujemo ugovor da ćemo se držati uputa. Upute su: smanjen unos hrane i fizička aktivnost. Ili je proizvod zamjena za obrok koji je izbalansiran tako da se postigne energetski deficit. Ili su to tretmani uz koje se preporučuje vježbanje i smanjen kalorijski unos.( ovo se ne odnosi na znanstveno dokazane lijekove za mršavljenje ili tretmane)
Gotov proizvod ima puno sastojaka pa je teško naći primjere čistih placeba koji po svojoj definiciji oslobođen bilo kakvog djelovanja. Moguće je da proizvod ne djeluje na ono za što se prodaje, ali može imati neko drugo pozitivno ili negativno djelovanje koje daje dojam učinka, pa se efekt treba promatrati od sastojka do sastojka. Imamo primjer silikona u proizvodima za kosu i preparativnoj kozmetici koji stvaraju optičku iluziju zaglađene kose i ispeglanih bora, ali sami po sebi su placebo za tu indikaciju jer im djelovanje traje do prvog pranja, a koža ili kosa se ne mijenja. Tu su reflektirajući pigmenti u preparativnoj kozmetici koji daju dojam svježine i hidratiziranosti. Tvari koje pomažu izlučivanje vode ili poboljšavaju probavu u proizvodima za mršavljenje. Bilo koji tretman (osim kirurškog) koji garantira našoj koži ili kosi promjenu na bolje odmah nakon jednog korištenja, je proizvod koji nije preparativan nego dekorativan. Da bi aktivni sastojci, koji to mogu napraviti, djelovali i utjecali na izgled naše kože ili kose potrebna je ipak nešto dulja terapija.
Nažalost ima i tvari koji imaju manje ili više štetan učinak a stavljaju se u proizvode u svrhu pojačanja dojma djelovanja proizvoda. Martina je već spomenula cimet čije djelovanje je iritativno i potencijalno alergeno, a ovo djelovanje se doživljava kao žarenje i peckanje, te crvenilo kože koje pogrešno tumačimo kao poboljšanje cirkulacije i izmjenu tvari a u stvarnosti je to iritacija kože. Dužim korištenjem cimeta razvija se preosjetljivost na isti, što može dovesti i do težih alergijskih reakcija.
Znamo da u kozmetičkim proizvodima ima puno sastojaka koji se nalaze u njima zbog različitih funkcija od vlaženja, poticanja različitih funkcija u koži ...do stabilizatora, konzervansa. Svaki od njih nosi neki rizik u primjeni. Čak i ono što je odlično za našu kožu (hijaluronska kiselina, retin,,,) u većoj količini od propisane će uzrokovati štetu. Kako kozmetička industrija plasira puno različitih sastojaka u svoje proizvode, prilikom izbora najbolje je proučiti sastojke, izvagati prednosti i mane i donijeti odluku prema vlastitoj savjesti i mišljenju jer sami smo odgovorni za sebe. Sreća je da je internet nepresušni izvor informacija a imamo i blogerice koje nam dođu kao svojevrsni pokusni kunići :-P.


Placebo efekt, kao takav uopće i nije tako loš. Ako nešto što unesemo u sebe i na sebe nema nikakav utjecaj na naše zdravlje (što znači ni štetan) tada smo ozdravili ili poboljšali svoj život sami od sebe. Najveći problem placebo efekt stvara u istraživanjima takozvanih alternativnih metoda liječenja. Ne postoji način kako izmjeriti da li ti je netko dao ili nije dao energiju ili vibraciju pacijentu, niti postoji način da se takve energije i vibracije izmjere u organizmu. Iz tog razloga nemoguće je razdvojiti placebo skupinu od one koja je primila terapiju jer potencijalno svi mogu doživljavati placebo efekt samo zbog uvjerenja da će terapija djelovati.


Kakva su vaša iskustva? Imate li neki primjer za placebo efekt? 

Oznake: , ,